úterý 26. srpna 2014

Pletené ponožky podle DROPS Design



Ponožky a ještě ke všemu na pěti jehlicích jsou moje další pletařská meta. První pokus proběhl na jaře, neúspěšně. V průběhu asi pěti řad jsem několikrát přepletla z ponožkových jehlic na kruhovou a zpět. Nedařilo se mi tam ani tam. Teď jsem vzala ponožkové znovu a najednou to šlo. Neříkám, že úplně hladce, ale první ponožka byla na světě a tak jsem se rozhodla, že tu druhou nafotím pro ostatní ponožkové začátečnice krok za krokem. Ať víte, co vás čeká:-)

Pletla jse podle návodu DROPS Design z příze Fabel, odstín 655.

Na jednu jehlici si nahodíme potřebný počet ok.


Při pletení první řady hladce si oka rovnoměrně rozdělíme na čtyři jehlice.


V druhé řadě si pleteninu spojíme do kruhu tak, že upleteme oko hladce (první oko z druhé řady) do oka na začátku první řady. To bylo moje zásadní zjištění, že v pletení není nic podobného jako pevné oko v háčkování, plete se jakoby do spirály. Je to, řekla bych, nejkomplikovanější okamžik celé ponožky:-) Poskládejte si klidně jehlice před sebe na stůl, promyslete, co kam patří, dejte pozor, abyste neměli řadu překroucenou, a až se vám to první spojovací oko povede, pěkně ho dotáhněte. U pletení na ponožkových jehlicích se často upozorňuje na správné dotahování ok "v rozích", aby tam nevznikaly díry. Já došla k tomu, že dotáhnout ano, ale není potřeba nijak extrémně, to už je pak taky vidět. Prostě tak akorát, aby tam nebyla oka roztažená, jak to zrovna vyšlo.
Nevím, jak je to správně, ale mně se nejlíp plete, když čtveřici jehlic mám uspořádanou, jak vidíte na fotce - dvě horem, dvě spodem. Pátou jehlici, kterou zrovna pletu, přikládám stejným způsobem - spodem k jehlici spodní a horem k jehlici horní. Vždycky se plete současně jen dvěma jehlicemi, zbylé tři "leží". Na následující fotce pletu horní čtvrtinu. Oka přeplétám z jehlice v kruhu na volnou pátou jehlici. Na konci čtvrtiny mám původně volnou jehlici zapracovanou v kruhu a tu uvolněnou vezmu, přiložím k následující jehlici a zase na ni přepletu další čtvrtinu.


Na začátku si pomáhám, jak to jde, i kolenem:-)


Když už máte pár řad hotových, jste za vodou.


Na spodní jehlici mám nachystaná oka, na kterých se začne plést pata. Zbývající oka jsou odložená na dalších dvou jehlicích.


Pata se plete klasicky dvěma jehlicemi v řadách tam a zpátky, až dokud nevypadá takhle.


Nyní přijde na řadu tip z návodu - tvarování paty. Když všechno uděláte, jak máte, vznikne tohle a ponožka začíná dostávat tvar.


V další fázi se přiberou volná oka po stranách paty a splétáním před první značkou a za druhou značkou se ponožka dál tvaruje, až je z ní tohle.


Po dokončení ujímání pokračujeme "rovným tunýlkem". Do potřebné velikosti jsem musela uplést rozhodně víc než 4-5-6 cm, jak píšou v návodu. A jde se na dopletení špičky.


Můžeme slavit, ponožky jsou na světě! A krásně sedí na noze:-)


Doufám, že jsem vám svým dnešním článkem dodala chuť poprat se s ponožkovými jehlicemi a že vám to díky němu půjde o trochu líp:-)

Hela

2 komentáře:

  1. Vypadá to krásně,láká mě tento tip už kvůli žíhané vlně.Nešlo by to podrobneji pro debily,prosím?🤔😉

    OdpovědětVymazat
  2. Moc hezká práce, já bych toto nikdy nezvládla. Ale vlněné ponožky nosím moc ráda.

    OdpovědětVymazat